Odpowiedzi pastora Johna Pipera, na często zadawane, czasem trudne pytania od słuchaczy.
Dzisiejsze pytanie dotyczy tego, kiedy dzieci Boże zobaczą Jezusa — wcześniej czy później? Pytanie pochodzi od naszego słuchacza z Denver w Kolorado. „Pastorze John, widzę dwie biblijne rzeczywistości, których nie potrafię ze sobą pogodzić, a ty jesteś odpowiednim człowiekiem do tego zadania! Po pierwsze, widzę silny nacisk na to, że Jezus wkrótce powróci na ziemię. Kościół stoi na palcach w oczekiwaniu. Widzę też tysiąclecie, tysiącletni okres na ziemi przed powrotem Chrystusa. Nie sądzę, abyśmy znajdowali się w tym tysiącleciu, więc Chrystus jest oddalony o co najmniej 1000 lat. I jednocześnie wkrótce powróci? Jak pogodzić te dwie rzeczywistości?”.
Transkrypcja audio
Dzisiejsze pytanie dotyczy tego, kiedy dzieci Boże zobaczą Jezusa — wcześniej czy później? Pytanie pochodzi od naszego słuchacza z Denver w Kolorado. „Pastorze John, widzę dwie biblijne rzeczywistości, których nie potrafię ze sobą pogodzić, a ty jesteś odpowiednim człowiekiem do tego zadania! Po pierwsze, widzę silny nacisk na to, że Jezus wkrótce powróci na ziemię. Kościół stoi na palcach w oczekiwaniu. Widzę też tysiąclecie, tysiącletni okres na ziemi przed powrotem Chrystusa. Nie sądzę, abyśmy znajdowali się w tym tysiącleciu, więc Chrystus jest oddalony o co najmniej 1000 lat. I jednocześnie wkrótce powróci? Jak pogodzić te dwie rzeczywistości?”.
Jest jedno miejsce w Biblii, w którym wyraźnie jest mowa o tysiącu lat. Przeczytajmy je, ponieważ przypuszczam, że większość ludzi zbyt często nie dostrzega kontekstu tego fragmentu. Po prostu mówią o tych sprawach, bez większego zastanowienia. Przeczytam więc Księgę Objawienia 20:1-6, a następnie spróbuję odpowiedzieć na to pytanie:
I zobaczyłem anioła zstępującego z nieba, mającego klucz do otchłani i wielki łańcuch w ręce. I chwycił smoka, węża starodawnego, którym jest diabeł i szatan, i związał go na tysiąc lat. I wrzucił go do otchłani, zamknął go i opieczętował, aby już nie zwodził narodów, aż się dopełni tysiąc lat. A potem musi być wypuszczony na krótki czas.
Zobaczyłem też trony i zasiedli na nich, i dano im władzę sądzenia. I zobaczyłem dusze ściętych z powodu świadectwa Jezusa i z powodu słowa Bożego oraz tych, którzy nie oddali pokłonu bestii ani jej wizerunkowi i nie przyjęli jej znamienia na czoło ani na rękę. I ożyli, i królowali z Chrystusem tysiąc lat. A inni z umarłych nie ożyli, aż się dopełniło tysiąc lat. To jest pierwsze zmartwychwstanie.
Moim zdaniem wiele zależy od tego, co zrobisz z tym oświadczeniem, że zmartwychwstanie, czyli powstanie, by królować z Chrystusem przez tysiąc lat, „to jest pierwsze zmartwychwstanie”. To kiedy to się stanie, będzie miało ogromne znaczenie. Księga Objawienia 20:6: „Błogosławiony i święty ten, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu. Nad nimi druga śmierć” — czyli piekło — „nie ma władzy, lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa i będą z nim królować tysiąc lat”. Jest więc jedno miejsce w Biblii, gdzie wyraźnie napisano, że nastanie milenium, czyli tysiącletnie panowanie Chrystusa na ziemi.
Pytanie, które dzieli biblijnie wierzących chrześcijan, dotyczy tego, w jaki sposób to tysiącletnie panowanie Chrystusa na ziemi, po którym nastąpi całkowita przemiana rzeczywistości w nowych niebiosach i nowej ziemi, odnosi się do powtórnego przyjścia Chrystusa. Niektórzy twierdzą, że tysiąc lat, milenium, odnosi się do okresu czasu, w którym znajdujemy się obecnie, gdy Chrystus króluje w niebie, dopóki nie położy wszystkich swoich wrogów pod swoje stopy. Chrystus powróci po zakończeniu tego okresu rozgłaszania ewangelii narodom i nastaną nowe niebiosa i nowa ziemia — zostaną one ustanowione. Pogląd ten nazywany jest amilenizmem, nie jest to najlepsza nazwa, myślę, że większość z ludzi, którzy go wyznają, zgodzi się z tym. Oznacza ona, że nie ma przyszłego tysiąclecia, na które czekamy, ponieważ znajdujemy się w nim teraz. Amilenizm nie jest najlepszą nazwą, ponieważ ludzie, którzy go popierają, mogą powiedzieć: Nie, jest jedno milenium i jesteśmy w nim teraz. Jest to symbol bardzo długiego okresu czasu, w którym Chrystus obecnie panuje.
Niektórzy twierdzą, że tysiąc lat to rzeczywisty okres długiej chwały w obecnym wieku. Jeszcze się w nim nie znajdujemy. Nastąpi to tuż przed przyjściem Chrystusa, kiedy ewangelia zatriumfuje na świecie: świat zostanie schrystianizowany, zapanuje pokój i sprawiedliwość, a potem, po tym wszystkim, Chrystus powróci — taki pogląd to postmilenizm. Nazywa się go postmilenizmem, ponieważ drugie przyjście ma miejsce po rzeczywistym milenium, po długim czasie triumfu ewangelii na ziemi.
A teraz trzeci pogląd, który sam wyznaję: Niektórzy twierdzą, że okres tysiąca lat ma miejsce po powtórnym przyjściu Chrystusa, lub że przychodzi On przed milenium — i dlatego nazywa się go premilenizmem. Następnie, po tym jak Chrystus przyjdzie na bardzo zbuntowaną ziemię i ustanowi swoje panowanie, nastąpi bardzo długi okres chwalebnych rządów Chrystusa na ziemi.
Pytanie naszego słuchacza brzmi dla mnie tak, jakby nie był on świadomy tego poglądu. Mówi: Nie żyjemy w tysiącleciu. Dobrze, zgadzam się z tym. Mówi: Nie sądzę, aby tak było, zatem Chrystus przyjdzie za co najmniej tysiąc lat. Nie wiem, skąd wziął tę konieczność. I przez to zadaje pytanie, jak Chrystus mógłby wkrótce powrócić, jeśli między nami a Jego powrotem jest tysiąc lat?
Odpowiadam więc, że Chrystus może wcale nie być oddalony o tysiąc lat, ponieważ milenium nie musi nadejść jako pierwsze. Taki jest mój pogląd. Nadejdzie ono po powrocie Chrystusa. Tak więc Chrystus może przyjść bardzo, bardzo szybko. Modlę się o to. Mam naprawdę dobrych przyjaciół, którzy reprezentują wszystkie te trzy stanowiska. Nie zamierzam więc rezygnować ze społeczności czy przyjaźni z powodu tego rodzaju różnic zdań.
Po prostu zasugerowałbym naszemu słuchaczowi, aby przestudiował ten fragment, sięgnął po kilka książek i poczytał o tych poglądach oraz aby studiując ten fragment, szczególnie uważnie przyjrzał się Księdze Objawienia 20:4-6 i zastanowił się, co oznacza „pierwsze zmartwychwstanie”. To wtedy zaczyna się milenium. Ożyli i królowali z Chrystusem przez tysiąc lat. To jest pierwsze zmartwychwstanie, a po nim zaczyna się milenium. Myślę, że zmartwychwstanie jest zmartwychwstaniem podczas przyjścia Chrystusa — drugiego przyjścia — i wtedy zaczyna się milenium. Nasz słuchacz może więc kontynuować swoje radosne oczekiwanie na powrót Pana. Może to nastąpić bardzo, bardzo szybko. Nie musi czekać tysiąca lat.
© EWC & DesiringGod