Odpowiedzi pastora Johna Pipera, na często zadawane, czasem trudne pytania od słuchaczy.
Dzisiaj poznamy odpowiedź na jedno z pytań, które pojawia się bardzo często: czy moje zbawienie jest wydarzeniem, czy procesem? Jesteśmy zbawieni w określonym momencie, czy też w ciągu następujących po sobie wydarzeń? Musimy przepracować to pytanie z otwartymi Bibliami.
Oto co napisał do nas słuchacz podcastu: „Dzień dobry, pastorze! Mój brat wysyła mi często pytania, które chce ze mną przedyskutować. Ostatnie z nich oparte jest o List do Kolosan 1:21-23. Paweł zdaje się mówić tutaj, że zbawienie jest procesem, a nie wydarzeniem. Mój brat twierdzi, że ten fragment podważa nauczanie ”raz zbawiony, na zawsze zbawiony”. Sądzi, że nie jesteśmy zbawieni w konkretnym momencie, ale że jesteśmy ciągle zbawiani – jeśli trwamy w wierze. To zdaje się kłócić z wieloma wersetami, które mówią, że zbawienie jest z wiary, a nie z uczynków. Nie potrafię jednak w pełni pogodzić takich wersetów z Kolosan 1:21-23 . Co Ty o tym sądzisz?

Transkrypcja audio
Dzisiaj poznamy odpowiedź na jedno z pytań, które pojawia się bardzo często: czy moje zbawienie jest wydarzeniem, czy procesem? Jesteśmy zbawieni w określonym momencie, czy też w ciągu następujących po sobie wydarzeń? Musimy przepracować to pytanie z otwartymi Bibliami.
Oto co napisał do nas słuchacz podcastu: „Dzień dobry, pastorze! Mój brat wysyła mi często pytania, które chce ze mną przedyskutować. Ostatnie z nich oparte jest o List do Kolosan 1:21-23. Paweł zdaje się mówić tutaj, że zbawienie jest procesem, a nie wydarzeniem. Mój brat twierdzi, że ten fragment podważa nauczanie “raz zbawiony, na zawsze zbawiony”. Sądzi, że nie jesteśmy zbawieni w konkretnym momencie, ale że jesteśmy ciągle zbawiani – jeśli trwamy w wierze. To zdaje się kłócić z wieloma wersetami, które mówią, że zbawienie jest z wiary, a nie z uczynków. Nie potrafię jednak w pełni pogodzić takich wersetów z Kolosan 1:21-23. Co Ty o tym sądzisz?
Cóż, jako że musimy mieć te wersety przed oczami, skupmy się na tekście. Spróbujmy zobaczyć, z czym tak naprawdę wielu ludzi ma problem. Brzmi on tak:
I was, którzy niegdyś byliście mu obcymi i wrogo usposobionymi, a uczynki wasze złe były, teraz pojednał w Jego ziemskim ciele przez śmierć, aby was stawić przed obliczem swoim jako świętych i niepokalanych, jeśli tylko wytrwacie w wierze ugruntowani i stali, i nie zachwiejecie się w nadziei, opartej na ewangelii, którą słyszeliście, która jest zwiastowana wszelkiemu stworzeniu pod niebem, a której ja, Paweł zostałem sługą.
List do Kolosan 1:21-24
Wydarzenie i proces
Myślę, że zanim rozwiążemy ten problem, musimy go jeszcze bardziej skomplikować. Nasz słuchacz mówi, że „zbawienie zdaje się być procesem, a nie wydarzeniem” i to właśnie stwarza problem potencjalnej utraty zbawienia. Zbawienie jednak to zarówno wydarzenie jak i proces.
Zbawienie — słowo i rzeczywistość, która za nim stoi — to naprawdę szerokie, wszechobejmujące pojęcie w Piśmie. Zawiera w sobie wybranie, predestynację, przebłaganie, Boże powołanie, odnowienie, pojednanie, przebaczenie, usynowienie, uświęcenie i uwielbienie. To słowo obejmuje wielką i chwalebną rzeczywistość. Wszystkie te wydarzenia i procesy — niektóre z nich to wydarzenia, a niektóre procesy — są powiązane z tym, jak Bóg zbawia nas raz na zawsze, i wszystkie są do tego niezbędne.
Dlatego też Paweł, w Liście do Efezjan 2:8, mówi „zbawieni jesteście,” w 1 Liście do Koryntian 1:18 „dla nas, którzy dostępujemy zbawienia”, a w Liście do Rzymian 13:11 „bliższe jest nasze zbawienie, niż kiedy uwierzyliśmy”. Wniosek z tego jest taki, że zostaliśmy zbawieni, jesteśmy zbawiani i będziemy zbawieni — jest to wydarzenie i proces rozciągające się na całą wieczność.
Boży Lud wytrwa
To jednak nie powód, dla którego tekst zdaje się sugerować utracalność zbawienia. Powodem jest to zatrważające słowo jeśli w wersecie 23. „Teraz [was] pojednał w jego ziemskim ciele przez śmierć […] Jeśli tylko wytrwacie w wierze, ugruntowani i stali, i nie zachwiejecie się w nadziei, opartej na ewangelii”.
To właśnie sprawia, że wielu ludzi sobie myśli: „jeśli nasz obecny stan bycia pojednanymi, zbawionymi, usprawiedliwionymi i odnowionymi — jeśli nasz obecny stan jest warunkowy, zależny od zachowania wiary czy też wytrwania w niej, to zbawienie musi być utracalne. Inaczej, po co by istniał ten warunek?” To jednak błędny wniosek. Nie wynika on z tego tekstu. Ale nie jest on błędny, ponieważ ten warunek nas nie obowiązuje — warunek wytrwania jak najbardziej obowiązuje. Wytrwanie jest konieczne.
Tekst mówi, że zostaliśmy pojednani, jeśli wytrwamy w wierze. Ten warunek musi zostać spełniony. Jeśli nie wytrwamy w wierze — to znaczy, jeśli odrzucimy wiarę, wyrzekniemy się Jezusa Chrystusa, odwrócimy się przeciwko niemu i Jego prawdzie oraz nie pokutujemy — to zginiemy. To dlatego w 1 Liście Jana 2:19, Jan mówi o tych, którzy odpadną. Wspomina też o jednej, bardzo ważnej rzeczy: „Wyszli spośród nas, lecz nie byli z nas. Gdyby bowiem byli z nas, byliby pozostali z nami. Lecz miało się okazać, że nie wszyscy są z nas”.
Można wyszczególnić dwie kluczowe kwestie, które są wyjaśniane w tym fragmencie. Po pierwsze, jeśli nie wytrwamy w wierze, to będzie to znaczyło, że nigdy nie byliśmy z Boga i z ludu Bożego — nigdy nie narodziliśmy się z Boga. „Wyszli spośród nas, lecz nie byli z nas” – to oznacza, że nie zostali odrodzeni z Boga.
Po drugie, jeśli jesteśmy zrodzeni z Boga, to wytrwamy. Z całą pewnością. „Gdyby bowiem byli z nas” — czyli w gronie odrodzonych — „byliby pozostali z nami”. Nie ma mowy o utraceniu zbawienia, nie ma mowy o odrodzeniu i powrocie do stanu sprzed odrodzenia, usprawiedliwieniu i cofnięciu usprawiedliwienia, uzyskaniu życia wiecznego, tylko po to, by przekonać się, że jednak nie jest takie wieczne. Pytanie więc, czemu List do Kolosan 1:23 zawiera warunek, skoro zbawienia nie można utracić? Jak Paweł może twierdzić, że jesteśmy pojednani, jeśli wytrwamy?
Bóg zapewnia, że spełnimy wszystkie warunki
Odpowiedź brzmi: Bóg używa tych ostrzeżeń, aby sprawić, by jego dzieci trwały. On zapewnia ich wytrwanie, On gwarantuje, że w swojej wierności zachowa nas w wierze. Biblia w prosty sposób uczy, że wszyscy, którzy narodzili się na nowo, będą zbawieni. Spełnią postawiony przez Boga warunek.
Spójrzmy na tylko trzy fragmenty. Mamy List do Rzymian 8:30, który uważam za najważniejszy: „A których przeznaczył, tych i powołał, tych i usprawiedliwił, tych i uwielbił”. To jest nierozerwalny łańcuch zbawienia. Wszyscy, których przeznaczył, są powołani, usprawiedliwieni i uwielbieni — nikt się nie wyłamuje. Wieczne bezpieczeństwo Bożych wybranych to biblijna prawda.
Kolejny fragment to 1 List do Koryntian 1:8-9, w którym dowiadujemy się, na czym zasadza się to bezpieczeństwo: „[Jezus] też utwierdzi was do końca, tak iż będziecie bez nagany w dniu Pana naszego Jezusa Chrystusa. Wierny jest Bóg, który was powołał do społeczności Syna swego Jezusa Chrystusa, Pana naszego”. Tak więc, czy Bóg dotrzymuje słowa? Czy jest wierny?
A w Liście do Filipian 1:6 czytamy: „Mając tę pewność, że Ten, który rozpoczął w was dobre dzieło, będzie je też pełnił aż do dnia Jezusa Chrystusa”. Wieczne bezpieczeństwo w Chrystusie nie bierze się zatem z tego, że nie trzeba spełniać żadnych warunków albo z tego, że zbawienie nie jest procesem, walką ani wyścigiem — jest tym wszystkim. Obowiązują pewne warunki: „Jeśli tylko wytrwacie w wierze ugruntowani i stali” (List do Kolosan 1:23). Wieczne bezpieczeństwo zapewnia nam suwerenna, zachowująca wierność Boga.
1 List Piotra 1:5 ujmuje to w ten sposób: „Którzy mocą Bożą strzeżeni jesteście przez wiarę w zbawienie, przygotowane do objawienia się w czasie ostatecznym”. Innymi słowy, moc Boża podtrzymuje naszą wiarę, abyśmy wytrwali i odziedziczyli to, co zostało nam obiecane. List do Hebrajczyków 3:14 mówi o tym w ten sposób: „Staliśmy się bowiem współuczestnikami Chrystusa, jeśli tylko aż do końca zachowamy niewzruszenie ufność, jaką mieliśmy na początku”. To oznacza, że wytrwanie pokazuje prawdziwość naszego początkowego zjednoczenia z Chrystusem.
A oto jedna z najpiękniejszych obietnic dotycząca wytrwania ludu Bożego:
A temu, który was może ustrzec od upadku i stawić nieskalanych z weselem przed obliczem swojej chwały, jedynemu Bogu, Zbawicielowi naszemu przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego, niech będzie chwała, uwielbienie, moc i władza przed wszystkimi wiekami i teraz, i po wszystkie wieki. Amen. (List Judy 24-25).
Bóg zachowa nas aż do końca
Więc tak, tak i jeszcze raz tak — zbawienie to zarówno wydarzenie, jak i proces. Zbawienie jest uzależnione od wytrwania. Jednakże — i to najpiękniejsze jednakże, jakie można usłyszeć — zbawienie jest całkowicie pewne dla wybranych, powołanych, usprawiedliwionych i zachowujących wiarę Bożych dzieci.
Dlatego też wszystkie ostrzeżenia Nowego Testamentu, takie jak to w Liście do Kolosan, trzeba traktować poważnie, ponieważ Bóg używa ich, aby utrzymać swoje dzieci w czujności i walce wiary. O naszym bezpieczeństwie świadczy to, jak poważnie traktujemy wszystkie obietnice i ostrzeżenia zawarte w Piśmie.
© EWC & DesiringGod